עיכוב-התפתחותי

   בואו אלי לפגישת היכרות.

   ללא עלות או התחייבות.

   054-4585505

מה, הוא עוד לא הולך?
                             על עיכוב התפתחותי וכל הדרכים לטפל בו

זה נכון שכל אחד מאתנו יחיד ומיוחד.
ולכל אחד מאתנו קצב התפתחות המתאים בדיוק לו.
יחד עם זאת, בעולם בו אנו חיים, בו נדרשות מיומנות שפה, קוגניציה ומוטוריקה,
ישנו רצף התפתחות אוניברסלי, הנדרש מאתנו בכדי להתקדם, להתפתח ולמצות את הפוטנציאל הגלום בנו.

ומה עושים עם הילד שלנו אינו מתפתח בקצב ובמידה "הנכונה", המוכתבת על ידי האחות בטיפת חלב, המורה או לעומת הבן של השכן?

הורים רבים נקלעים למצבי מתח וחרדה לנוכח עיכוב התפתחותי של תינוק המהסס מללכת, ילד המדבר לאט מדי או נער המתקשה ללמוד.
יש מה לעשות עם זה.

אבל ראשית, הבה נתאר.

עיכוב התפתחותי מוטורי
היכולת של התינוק והילד לבטא כישורים מוטוריים קריטית לעיצוב בטחונו העצמי, דימוי אישי חיובי, וכמובן – מהותית להשתלבותו בחברה.
היכולת לבצע פעולות מוטוריות במרחב כגון התהפכות, זחילה, הליכה, ריצה, קפיצה, טיפוס, דילוג, ביחד עם יכולות מוטוריות עדינות שונות- בכוחן של כל אלו לפתח בילד תחושת מסוגלות בגופו.

תחושת המסוגלות הזו הולכת ומשתכללת, ומהווה בסיס לכישורים נוספים ולתהליכי למידה נוספים- פיזיים וקוגניטיביים כאחד.
ככל שילד מתנסה, חווה תחושות של הצלחה – אותו מרכז פנימי שלומד מתחזק, ומהווה קרקע פורייה ללמידה חדשה. בצד ההצלחה וחיזוק ההצלחה, טמונים רווחים פיזיים, קוגניטיביים ורגשיים: אני יכול, משמע אני מסוגל.
כך העמדה הרגשית כלפי עצמו וכלפי העולם נבנית, לעבר אדם בוגר, בוטח ושמח.
על אף הגישה הקוראת להגמשת טווח הזמנים, בכל הנוגע לציפייה התפתחותית מהתינוק או הילד, הרי שמומלץ בכל זאת לשים לב לחריגה מטווח זה.

לרוב, חריגות אלו מאוזנות עם הזמן, אולם אם לא, מומלץ לאתר אותן ולטפל בהן.
מוקדם ככל הניתן.

עיכוב התפתחותי מוטורי בתינוקות ניתן לאבחון בשלבים מוקדים למדי, הודות להורים ערניים, רופאים ואנשי צוות מטפל.

עיכוב התפתחותי מוטורי בתינוקות ניתן לזיהוי על ידי חריגות בטווחי הזמן המוקצים להרמת ראש בתנוחת שכיבה על הבטן, היפוך מהבטן לגב, היפוך מהגב לבטן (מאתגר יותר), ישיבה, הליכה ולבסוף – הליכה ללא עזרה.

  • עיכוב התפתחותי מוטורי בילדים ייחשב כזה, במידה ואותרו קשיים מוטוריים שונים ומגוונים, כגון:
    אי התפתחות יד דומיננטית אחת, ושימוש זהה בשתי הידיים לביצוע משימות
  • קושי בהפרדת קו אמצע (חוסר יכולת לנעול נעל ימין על ידי יד שמאל)
  • קושי בהתמצאות במרחב (משחקי כדור, כתיבה)
  • קושי במוטוריקה עדינה (אחיזת מצבט, שימוש יעיל במספריים, רכיסת כפתור)
    ועוד.
    עיכוב התפתחותי קוגניטיבי
    עיכוב התפתחותי קוגניטיבי נוצר מסיבות רבות ומגוונות, ונע על הרצף שבין איחור קוגניטיבי (איחור בתחום התפתחות אחד או שניים) לפיגור שכלי (עיכוב במגוון רחב של תחומי התפתחות, שאינו מושג לקראת גיל 4-5).

כיצד עיכוב קוגניטיבי בא לידי ביטוי?

עיכוב קוגניטיבי יבוא לידי ביטוי בדרכים רבות ובהן:

  • קושי בהבנת הנקרא
  • קושי בהבעה בעל פה או בכתב
  • קושי בדיבור והגיית שפה
  • קושי ביצירת קשר (על ידי מגע, על ידי מבט, על ידי דיבור)
  • אי יכולת לקחת חלק בשיחה מרובת משתתפים, דו שיח או דיון
  • אתגר ממשי בביצוע פעולות חיבור או חיסור
  • אתגר ביצירה וציור: הבנת הוראות, ביטוי על ידי שרבוט, צביעה, גזירה או הדבקה
  • קושי בוויסות חושי או רגשי
    ועוד.

עיכוב התפתחותי שפתי

עיכוב התפתחותי שפתי ניתן לזהות בשלבים מוקדמים מאד, הרבה לפני טווח הזמן הצפוי מתינוק לומר "אבא" או "במבה".
כיצד?
התפתחות השפה נוצרת עם התפתחות התקשורת בין התינוק, לגורם המטפל בו, המשלב בין הבנה של מלל, לבין הבעה.

לדוגמא, כאשר אם שבה לביתה ומברכת את התינוק ב"שלום" קולני ושמח, מצופה מן התינוק לשים לב לבואה, לנאמר, ולהגיב לכך (חיוך, ריקוד רגליים קטן, וגם בכי, הן דוגמאות טובות).

ככלל, מצופה מן התינוק והילד להגות מילה ראשונה לקראת גיל שנה, כ-50 מילים לקראת גיל שנתיים (הכוללות צירופי מילים כגון "אבא בוא" "אמא קחי") ובגיל 3 – לנהל דו שיח ערני ועשיר עם הוריו, ילדים ודמויות מטפלות.

בהמשך, מצופה מן הילד לתקשר עם הסביבה בהקשר מלא לתכנים המצויים בה.

כלומר, במידה ומנוהל בגן הילדים דיון אודות פורים, מצופה מן הילד לשתף פעולה בנושא זה על ידי שליפת המילים הנכונות לדיון.
בנוסף, בגילאים אלו מצופה מן הילדים לרכוש כישורי היגוי והבעה נכונה, של המילים המדוברות.

מה עושים עם זה?

כאמור, על מנת לטפל ביעילות במקור העיכוב, מומלץ לאתרו במהירות האפשרית.

במידה והתינוק או הילד גדל בסביבה מודעת, הרי שנורות אזהרה ידלקו בקרב הגורמים המקצועיים הסובבים את הילד, ובהם הרופא, אחות טיפת החלב, הצוות בגן או בבית הספר, וכמובן – ההורים.

לכל אחד מהיבטי העיכוב ההתפתחותי מוצעות שלל דרכים לטיפול, ופעולות שבאמצעותן ניתן לגרות את הילד לפתח יכולות שפתיות, מוטוריות או קוגניטיביות, במידה ואלו אינן מופיעות באופן "טבעי".

ההומאופתיה ככלי יעיל לטיפול בעיכוב התפתחותי

כמטפלת הומאופתית, אני נדהמת כל פעם מחדש לגלות, עד כמה כוח ועצמה יש בשיטה הטבעית, המטפלת במקור הבעיה "מבפנים".

הומאופתיה מביאה עימה גישה הוליסטית בטיפול בילד.
מה פירוש הדבר?
בעוד ריפוי בעיסוק מטפל ביכולת הילד לאחוז את העיפרון כראוי, וקלינאות תקשורת מלמדת להגות מילים באופן הנכון,
הרי שהומאופתיה רואה בילד כמכלול שלם, הוליסטי, גם אם מדובר באתגר נקודתי.
הומאופתיה מאפשרת שחרור וקפיצת מדרגה, בעיקר ביכולת להיענות וליישם את החומר הנלמד. מתוך כך הטיפולים הפארא-רפואיים הופכים ליעילים יותר, והילד מתקדם מהר, הרבה יותר.

על ידי הבנה יסודית את ההיסטוריה הרפואית והמשפחתית, הבנת העדפות או סלידה, עמידה על כלל תכונותיו וידיעת פרטים נוספים אודות הילד ככל הניתן – מצליחה ההומאופתיה לטפל בבעיה מהשורש, באופן יסודי ומותאם בדיוק נחרץ.

התוצאה?

שני ילדים,
אשר הגיעו עם "אותה הבעיה",
יקבלו טיפול שונה.
לחלוטין.

וזאת משום שכאמור, כל אחד מאתנו הינו יחיד במינו. מיוחד.
ולכל אחד מאתנו מגיע טיפול המבין זאת, ומכבד את הייחודיות שבו.

אביב בן 4, ילד רזה מאד. בעל גמישות יתר במפרקים.
הגיע לטיפול בקשיי גמילה.
כאשר אמא שטחה את סיפור המקרה, אביב ישב מכונס על אמא, מוצץ אגודל. הוא נתן רושם של ילד צעיר לגילו, אפילו תינוקי. אמא ספרה שהוא מוצץ אגודל כי בבית הם החליטו לגמול אותו מהמוצץ וזה "לא עובד". למעשה, כל הגמילה "אינה עובדת", ואביב עדיין דורש בקבוק בערב לפני השינה.
על גמילה מחיתול בכלל אין על מה לדבר.
כשבררתי עוד פרטים הסתבר שבגן אביב נוטה "לוותר לעצמו", ומנסה להימנע מהאתגרים הפיזיים שהגננות מגדירות עבורו כדי שיתחזק גופנית.
אביב עצמו תופס את עצמו כקטן, ומתוך כך נעשה תלותי מאד, על אף המאמצים של הסביבה, המנסה להתאים עצמה אליו.
אביב למעשה, מפחד לגדול, מתקשה להיפרד מההורים, מתקשה להיפרד מחברים.
בלילה חייב להירדם מוחזק ומעורסל.

רמדי שהתייחסה למאפיינים השונים של אביב,הכוללים חולשה פיזית וגם לתפיסת העצמי כקטן, חלש, חסר יכולות וגם למאפיינם גופניים אישיים – הצליחה להניע נקודה שבה אביב היה תקוע על אף כל מאמצי הסביבה.
הודות לרמדי, אביב הביע נכונות להתנסות וללמוד גם מול אתגרים מוטורים וגם מול אתגרי הפרידה בחייו.
לראשונה, אביב ישן לבד, נפרד בקלות, פחות מוצץ אגודל, ומוותר על בקבוק הערב.

אביב משחק באופן חופשי ומסוגל לשחק גם במרחק מהדמויות "המגינות"- ההורים, הגננות.
סוף סוף אביב מסכים לשתף פעולה עם המאמץ המשותף בבית ובגן לגמול אותו מחיתול.
בנוסף, אביב החל ליהנות ממשחק בגן המשחקים: החל לטפס על סולם, להתגלש, להתנדנד – פעולות להן סירב בעבר בכל תוקף.

חושדים בעיכוב התפתחותי? מבקשים לוודא זאת ולטפל ביעילות?
צרו קשר עוד היום >

 

and with a link added